dinsdag 10 maart 2020

Bad Schandau - water, wandelen en een historische tram

Aanvankelijk waren we van plan geweest om een paar dagen in de Sächsische Schweiz te verblijven voor de broodnodige natuurbeleving naast alle culturele injecties van de steden. Het staat vooral bekend als prachtig wandelgebied. Maar in temperaturen van tegen de 40° vonden we niet de ideale omstandigheden voor flinke wandelingen. Daarom beperkten we ons tot een dagje op en neer vanuit Coswig. Pirna is de hoofdstad en toegangspoort tot deze regio, vesting Königstein is de hoogst gelegen burcht van Duitsland - allebei een bezoek zeker waard - maar wij reden nu aan beide voorbij op weg naar Bad Schandau. De Elbe kent hier geen wijde uiterwaarden zoals bij Meissen en verder noordwaarts, maar heeft zich een weg door het middelgebergte geslepen. De auto konden we kwijt op een groot parkeerterrein bij de kade, waar de rondvaartboten liggen. Aan de overkant van de weg bevond zich de Toeristeninformatie, handig. Het water in de Elbe stond zo laag, dat er nog maar één boot (met weinig diepgang) in de vaart was. Zo aan het begin van de zomer beloofde dat weinig goeds voor de exploitanten. Lopend door het stadje werd het echter steeds duidelijker wat de regens van 2002 en 2013, die verderop in het wijde dal al tot zulke grote overstromingen hadden geleid, in deze smalle kloof tot gevolgen hebben gehad. De hoogste waterstand op de kademuur dateert uit 1981, verder reikte de meter niet. Pas in de (aanzienlijk!) hoger gelegen straten en het centrum van de stad zagen we de waterstanden van de overstromingsjaren 2002 (onderrand raam bovenetage van het gele huis) en 2013 (bovenrand raam benedenetage) hoog op de gevel prijken. Ook bij de bakkerij in het centrum heeft het water de bovenetage bereikt.

Bad Schandau is een aardig plaatsje, met een oud centrum, thermen en een mooi kuurpark aan het riviertje de Kirnitzsch. Daar vonden we ook de halteplaats voor de Kirnitzschtalbahn, waar we op de museumtram konden stappen die tussen Bad Schandau en de Lichtenhainer Wasserfall heen en weer rijdt. Het trammetje reed rustig door het mooie rivierdal van de Kirnitsch. Hier en daar zagen we hotels en er is ook een camping.

De tram stopt bij de waterval en een grote uitspanning. Er zijn bewegwijzerde wandelroutes in verschillende richtingen. De waterval was een dun straaltje totdat er op gegeven moment muziek weerklonk en er een forse plons verscheen. Hoe ze dat fiksen.....

Het nationale park staat erom bekend dat er een grote variëteit aan diersoorten te vinden is. Tijdens ons korte bezoek hebben we ons tevredengesteld met de vogels en vlinders. Een gele kwikstaart had ergens bij het restaurant een nest en zocht zijn kostje bij elkaar op het dak. Ik was helemaal blij met de kleine weerschijnvlinder die zich kwam laven en in alle rust liet fotograferen. In het bos troffen we in de begroeiïng langs het waterstroompje meerdere witjes en een gehakkelde aurelia aan.

Op de terugweg met de tram hebben we halverwege het dal een tussenstop gemaakt om daar nog een stuk van het bos en de omgeving te verkennen. Prachtige natuur en mooi afwisselend wandelgebied. Een grote weerschijnvlinder? was zeer actief en liet zich lastig op de foto vereeuwigen. Terug in Bad Schandau hebben we heerlijk gegeten in de warme avondzon voordat we de terugweg naar Coswig aanvaarden. Dit was ons laatste uitstapje in Saksen. De volgende dag zouden we onze reis weer voortzetten. De Bastei en vele andere bezienswaardigheden en belevenissen bewaren we voor een volgende keer.