zaterdag 16 juli 2022

Flora en vlinders in de Serra da Estrela


In de Serra da Estrela zijn drie verschillende hoogtegordels te onderscheiden met ieder een eigen, specifieke vegetatie en landgebruik. Folgosinho bevindt zich op zo'n 930 meter in de middelste zône (ca. 800-1600m). Toen wij door de wolken en mist via stevige bochten vanuit het dorp afdaalden, reden we door een weids landschap van glooiende bergruggen met een verbluffende hoeveelheid geel bloeiende brem, hier en daar doorspekt met witte brem. Her en der ontdekten we wat paarse en witte struikheide. Op een bepaalde plaats werden de bremstruiken onderlangs de weg (grof) gesnoeid, het is blijkbaar geen totale verwildering. Iets lager gelegen waren groene weiden, eveneens blijken van bewerking en gebruik.



Waar de weg de Mondego rivier kruist, bevonden zich een paar boerderijen met bijbehorende landerijen. De Mondego is de langste rivier die in Portugal in de Serra ontspringt. We hadden deze reeds in Coïmbra in al haar glorie kunnen bewonderen. Hier in de bergen was het nog een bescheiden en ondiepe stroom die in vlot tempo over de rotsen klaterde. 





Bij de rivier konden we geen geschikt voetpad vinden, we reden door naar een parkeerplaats bij de dennenbossen waar PR1/14 begon. Er ging een bloemenwereld voor mij open! Bloeiende bomen langs te hellingen met witte en gele brem, witte en paarse struikheide, verschillende soorten vetplanten,  zonneroosjes (Cistus en halimium) en veel "Franse" lavendel (Lavendula stoechas) en heel veel andere bloemen die ik niet (goed) ken. 





En al die bloemen trokken vele soorten vlinders aan. Twee soorten parelmoervlinders heb ik zeker gezien: Obsidentify twijfelt tussen een Spaanse parelmoervlinder of Knoopkruidparelmoervlinder - ik kom er niet uit. Ze waren zeer actief en bleven niet snel stil zitten; deze op de grond is de beste foto. Op de lavendel o.a. kwamen Kleine parelmoervlinders af, veel lichter op de bovenvleugel dan de eerstgenoemde.



Een Kleine vos, die ken ik tenminste vanuit mijn achtertuin. En is dat geen Argusvlinder?



Ik herken hierin ook gemakkelijk een vuurvlindertje. Het schijnt een oosterse vuurvlinder te zijn.






Van deze geel-oranje, zwart gevlekte vlinders fladderden er velen rond, maar veel te onrustig voor een behoorlijke foto. Als er al eens een enkeling ergens ging zitten, was dat maar een kort moment. Dus geen goede foto's. Helemaal nieuw voor mij: Boterbloempje, zegt obsidentify. Behoort tot de spanners, vliegt overdag. 

https://flora-on.pt/?q=serra+da+estrela

Geen opmerkingen:

Populaire blogberichten