Van Saint-Chinian naar Carcassonne was een goed uur rijden met de auto en dat was geen spectaculaire, maar best een aardige route door landelijk gebied en kleine dorpen. We passeerden het Canal du Midi en de fietsroute die ernaar vernoemd is en de Aude bij Trèbes met zijn haven en sluizen. Eenmaal in Carcassonne vonden we vlak voor de brug naar de nieuwe stad op goed geluk een laatste (gratis!) parkeerplaats, vanwaar we naar de vesting op de heuvel konden lopen. Daarboven zijn ook parkeerterreinen, maar wij konden ons hier prima in vinden.
Een dagje Carcassonne. Toeristisch tot en met? Ik spreek het niet tegen en de foto's ook niet, denk ik zo. We wilden hier al lang een keer naar toe en in het voorseizoen was het beslist niet vervelend druk. Wij vonden het een indrukwekkende en bijzondere vestingstad, die het autoritje zeker waard was. Teveel foto's, genoeg informatie op het internet voor wie daar belangstelling voor heeft. Ik houd het kort.
Carcassonne is een van de grootste citadels of zelfs de grootste ommuurde vesting van Europa. 52 torens, wallen en een dubbele ommuring ter versterking van het kasteel, dat dateert uit de 12 eeuw. Tussen de beide vestingmuren de vroegere toernooivelden. Nadat de vesting in verval was geraakt, kreeg de Franse architect Viollet-le-Duc in de 19e eeuw de opdracht om de citadel te restaureren. Hoewel hij wordt gezien als een van de grondleggers van de moderne monumentenzorg (Nôtre Dame, Basiliek van Vézelay) is zijn wijze van restaureren niet in alle opzichten onomstreden. Het gaat dan om de authenticiteit, zoals in Carcassonne bijvoorbeeld het gebruik van leisteen als dakbedekking en de ophaalbrug, die er oorspronkelijk blijkbaar niet was. Wij betraden de stad via de hoofdpoort over de ophaalbrug en begaven ons in de straatjes en pleinen vol winkeltjes, geurtjes en kleurtjes, terrasjes en eettentjes; we liepen over de vestingmuren van toren tot toren en keken neer op de stad onder ons - binnen en buiten de muren - en de verre vlakten.
Het was een mooie belevenis. We liepen het pad omlaag, terug de moderne tijd in.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten