Toen Otto I in 968 het bisdom Meissen stichtte werd op deze plaats op de Albrechtburg een bescheiden kapel gebouwd, waarschijnlijk van hout. Daarvan is nu niets meer terug te vinden. In de 11e eeuw kwam er een romaanse basilica met vier torens. Het was de eerste kerk uit steen gebouwd in Saksen en moet er indrukwekkend hebben uitgezien. Maar de ontwikkelingen in het Duitse gebied gingen voort en deze basiliek werd al snel in grootte veruit overtroffen door de nieuwe gotische kathedralen van Maagdenburg, Halberstadt en Naumburg. Daarom besloot men ook hier tot de nieuwbouw van een moderne gotische kathedraal.
Rond 1260 werd met de bouw begonnen, vanaf 1268 was de bouw zover gevorderd, dat het koor en de kruisgang in gebruik konden worden genomen. Sculpturen van de stichters van het bisdom: Otto I en zijn vrouw Adelheid van Bourgondië sieren de muur boven de ingang naar de sacristie in het koor. Aan de wand daartegenover Johannes de Evangelist en Donatus, bisschop van Arezzo. Deze sculpturen zijn belangrijke kunstwerken van de Naumburger Meister en deden me ook onmiddellijk denken aan de sculpturen in de Dom van Naumburg.
De Maria Magdalenakapel volgde (oostzijde, 1280), de achthoekige Johanneskapel in 1291 (beeld van Maria met kind zie foto boven) en de kapittelzaal in 1297. Het kerkschip werd pas in 1410 voltooid. Het koor en het schip zijn van elkaar gescheiden door een doksaal (1260).
Wij daalden evenwel eerst af naar de sacristie (1500) en de kooromgang. Onder de oude gewelven vonden we een uitleg over het gebruik van deze ruimten en verschillende attributen die bij de eredienst behoren, maar ook een toelichting op de veranderingen na de reformatie, toen deze kerk (1581) protestants-luthers werd. Veel altaren, relikwiehouders etc. verdwenen en maakten plaats voor de soberder inrichting die bij Luthers ideeën hoorden. Portretten van Maarten Luther en zijn vriend en raadsman Philipp Melanchton; beide door Lucas Cranach jr.
Een vrolijke koning David, die met zijn harp een voormalig barokorgel heeft gesierd, is voor het nageslacht bewaard gebleven.
De Dom van Meissen wordt wel omschreven als een voorbeeld van hooggotiek. Op ons maakte het het lange, hoge schip met zijn slank ogende zuilen dan ook de meeste indruk, tezamen met de Fürstenkapel. De kerk heeft her en der en op verschillende niveau's kapellen en als je dan vandaar een blik in de kerk beneden je werpt, wordt die indruk alleen nog versterkt. De hoogte van het middenschip is 17,80 m.
Ik meen dat het de Johanneskapel was, die ons dit mooie overzicht bood. De organist had juist achter het orgel plaatsgenomen, de preekstoel (1591) bleef natuurlijk onbezet, maar ik vind die vrijstaande deurtjes als entree altijd wel grappig.
Her en der trappetjes en deuren die steeds weer naar een ander kapelletje leidden. Maar de fraaiste vonden wij toch de Vorstenkapel. Friedrich der Streitbare was markgraaf van Meissen en keurvorst van Saksen. In 1425 liet hij de Fürstenkapelle bouwen als grafkapel voor de leden van het huis Wettin, waartoe hij behoorde. Roze kleurt het rijk gedecoreerde portaal waardoor we zijn binnengekomen, licht valt helder door de hoge ramen, voor de bijzondere netgewelven moeten we het hoofd ver naar achter buigen, de doden rusten aan onze voeten. Frederik I in zijn mooie bronzen tombe, omringd door zijn familieleden. Onder wie ook Anna van Saksen, gemalin van Willem van Oranje, maar zij ligt een beetje verstopt tussen de anderen in een naamloos graf.
Als deze oude deuren konden spreken, wat zouden ze dan veel te vertellen hebben!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten