Onder de spoorbrug door viel een markant gebouw op dat we aanzagen voor een moskee, maar dat bij nader inzien de voormalige sigarettenfabriek Yenitze bleek te zijn.
De skyline van Dresden doemde op, we stopten even bij het Japanisches Palais (ooit het Holländisches Palais) en fietsten vervolgens een stukje onder de Augustusbrücke door voor een blik op de Brühlische Terrasse.
Wij liepen intussen in de Zwinger, het paleizencomplex rond de fraaie binnentuin (voorheen toernooiveld), dat August tussen de voormalige stadsfortificaties heeft laten bouwen. Het Residenzschloss, iets verderop, werd in 1701 opnieuw gebouwd na een brand, deels barok; in 1726 werd begonnen met de bouw van de Frauenkirche en ook het Japanisches Palais. Iets buiten Dresden stammen Schloss Pillnitz aan de Elbe en Schloss Moritzburg uit deze tijd. In 1710 werd de porseleinfabriek in de Albrechtsburg in Meissen geopend. Op de website van Meissen fabriek staat de geschiedenis van de vorst, zijn bezetenheid van het peperdure Aziatische porselein en de uitvinding van het "witte goud" ten behoeve van de eigen productie aardig beschreven.
August liet na zijn dood Saksen volledig berooid achter, maar met een schat aan culturele en kunstwerken. Dresden werd in de 18e eeuw het Florence aan de Elbe genoemd.
De Zwinger en bijbehorende tuinen zijn vrij toegankelijk, maar voor de speciale musea moet je wel een kaartje kopen. Tot onze teleurstelling was de schilderijengalerie Alte Meister gesloten voor publiek vanwege omvangrijke verbouwingen van de Semperbau. Wij begonnen onze rondgang in het Wallpaviljon en vandaar over de balustraden vanwaar we een mooi overzicht hadden over de tuinen en de vele fraaie beeldhouwwerken. Hoog op het Wallpaviljon Hercules die de wereldbol torst.
Centraal in de galerijen staat de spectaculaire Kronentor, een toegangspoort met de Poolse kroon.
Het paviljoen en de poort met de porseleinen klokken.
De porseleinverzameling in het Dresdner Zwinger is echt onvoorstelbaar: zeer omvangrijk en veelal prachtig en niet zelden ook verbazingwekkend overdadig en pronkzuchtig. O.a. schitterende Japanse en Chinese vazen, serviesgoed en sierstukken. En kunstige stukken uit het Meissner atelier, maar naar onze smaak soms erg wit en/of weelderig. Je weet niet wat je ziet als je de Tiersaal betreedt met enorme dierfiguren - van pauwen, papegaaien tot honden, leeuwen en neushoorns . En de frivole tafelstukken, de veelkleurige romantische figuurtjes van het Meissner Kleinplastik : dat is ons allemaal wel iets teveel van het goede. Van het roodbruine porselein van Böttger - de voorloper van het witte porselein - zijn ook werken bewaard gebleven.
De Zwinger is veelzijdig met zijn musea. Wie meer opheeft met natuurwetenschap dan met kunstig porselein vormen de historische wetenschappelijke instrumenten van de Mathematisch-Physikalischer Salon een prachtig alternatief.
De Semperoper en de Zwinger (de zijde van de Sempergalerie en de Alte Meister) liggen beide aan de Theaterplatz. Aan de andere kant van het plein staat de katholieke Hofkirche, gebouwd door August III, de zoon van .. En iets verder vind je ook het residentieslot. Bij ons eerste stadsbezoek hebben we dat links laten liggen en zijn we iets verder doorgelopen het stadscentrum in.
De Schlossstrasse
Willsdruffer Str. en Altmarkt Op de achtergrond de Kreuzkirche
De protestantse Frauenkirche, weer in volle glorie. Rechts voor de kerk het standbeeld van
Maarten Luther.
Voor de verandering hebben we geen enkele kerk bezocht, ook de Frauenkirche niet, omdat deze - op het moment dat wij voor de deur stonden - gesloten was voor publiek vanwege een feestelijke gelegenheid voor studenten. Maar we wilden ook graag naar het Albertinum voor de moderne kunst en de beeldhouwwerken. Van de werken van Caspar David Friedrich en andere Romantiek schilders, gingen we naar Monet, Degas, Van Gogh, Picasso en naar de oorlogstriptiek van Otto Dix en latere kunstenaars.
Bij binnenkomst van de Sculpturenhal is de Denker van Rodin de eerste blikvanger. We vonden nog enkele indrukwekkende werken, maar niet alles sprak ons aan en het werd tijd om verder te gaan.
Terug naar het Residenzschloss, dat we graag wilden bezoeken. Voor het Altes en Neues Grüne Gewölbe kun je een aparte of een combikaart kopen. Bij de laatste zijn ook andere tentoonstellingen inbegrepen, zoals de Rüstkammer, die we eveneens hebben bezocht.
Op het moment dat wij er waren, was het niet zo druk en dat was heel fijn om alle prachtige kunstwerken rustig te kunnen bewonderen.
Icoon van de tentoonstelling is een goud en zilveren beeld van Daphne met rode stukken koraal die uit haar hoofd en armen groeien. In de Griekse mythologie is zij een nimf die door de riviergod Peneus in een laurierboom wordt veranderd. Slotstuk en topattractie is het sieraad met de Grüner Diamant, de grootste diamant ter wereld die van nature een groene kleur heeft.
We hebben ons werkelijk verbaasd over en vergaapt aan de enorme collectie van de meest verfijnde en kostbare attributen en kunstvoorwerpen. Van complete reisset en ongelooflijke serviezen, van kunstige zakhorloges tot grote staande uurwerken van goud, prachtige ivoren kunstwerken en dan de
"Hofstaat zu Delhi am Geburtstag des Großmoguls Aurang-Zeb"! Het Duitsland-instituut geeft een aardige beschrijving: https://duitslandinstituut.nl/artikel/3547/de-schatten-van-august-de-sterke.
In de Volkskrant van 25 november lazen we onlangs over een enorm brutale kunstroof van juwelen uit dit museum. Ongelooflijk en zeer betreurenswaardig!
"Hofstaat zu Delhi am Geburtstag des Großmoguls Aurang-Zeb"
De Rüstkammer bevindt zich op de eerste etage en vandaar hadden we een mooi uitzicht op de binnenhof. Het Residenzschloss kent verschillende bouwstijlen, die bij diverse uitbreidingen en verbouwingen door de eeuwen heen (vanaf 1200) hun stempel op het paleis hebben gedrukt. De barok dateert uit de tijd van August de Sterke, maar in de prachtige witte gevels met de sgraffito decoraties zagen we de renaissance terug. Ook hier lijkt de restauratie nog in volle gang.
De wapenzaal of ridderzaal (wat is de juiste vertaling van Rüstkammer in dit geval?) is een grote, diepe ruimte met een bijzondere en mooi gepresenteerde collectie historische wapens en uitrustingen. Ook zonder verstand van zaken of voorliefde voor dit soort attributen kun je hiervan onder de indruk komen.
Over de Stallhof langs de prachtige zuilengalerij liepen we naar de poort die toegang gaf tot de Lange Gang, waar we de buitengevel van het slot konden bewonderen: de Fürstenzug, de optocht van de vorsten van het huis Sachsen-Wettin. 102 m lang, eerder eveneens in sgraffito maar in 1906 overgezet op 25.000 tegeltjes van Meissner porselein. Wonderwel heeft deze gevel weinig te lijden gehad van de bombardementen.
Nog een paar websites met verdere achtergrondinformatie en toeristische tips:
https://www.reizen-en-reistips.nl/bestemmingen/europa/duitsland/dresden/
https://dein-dresden.de/
https://duitslandinstituut.nl/artikel/3547/de-schatten-van-august-de-sterke
https://www.geschichte.sachsen.de/august-der-starke-friedrich-august-der-i-5627.html?_pp=%7B%7D
Geen opmerkingen:
Een reactie posten